Er det en ting vi kan være sikre på her til lands er det at høsten vil bringe med seg regn, vind og kulde. Men det er ikke alt ved denne årstiden som er grått og trist – høsten er nemlig høysesong for god mat og hygge i sofakroken.

Kombinasjonen av dårlig vær utenfor vinduet og masse god mat på bordet kan riktignok være en utfordring for deg som prøver å gå litt ned i vekt, men trenger det egentlig å være det?

Det enkle svaret er: «Nei!»

Her er vår liste over supermaten du kan nye med god samvittighet i høstmørket!
1

Rosenkål

Den næringsrike rosenkålen er et flott tilskudd til enhver middagstallerken i høst. Den er stappfull av fiber og mettende proteiner, og er i tillegg rik på antioksidanter.

Husk at rosenkål skal dampes, og ikke kokes. Da beholder den mer av den gode smaken.

2

Søtpotet

For ti år siden var søtpotet noe mange av oss kun hørte om i amerikanske tv-serier og filmer, men i det siste har den velsmakende rotgrønnsaken funnet sin rettmessige plass også i norske kjøkken.

Denne eksplosjonen i popularitet er ikke overraskende når man tenker på at søtpotet er rik på sunne fibre som hjelper fordøyelsen, og kan bidra til å regulere blodsukkeret ditt og dempe appetitten din.

3

Kanel

Vi burde kanskje omtale kanel som et «superkrydder» fremfor «supermat», men det smaksrike krydderet fortjener like fullt en plass på denne listen.

4

Blomkål

Blomkålen er en mager, men mettende, grønnsak som inneholder mye fiber og lite karbohydrater, og er i tillegg rik på omega-3-fettsyrer. Den er enkel å tilberede og passer godt som tilbehør til både kjøtt og fisk – men kan også fungere som middagsrett på egenhånd.

I likhet med rosenkål skal blomkål dampes, og ikke kokes, men den smaker ekstra godt rå. Da har den også en deilig, sprø konsistens.

5

Grønn te

Enten du foretrekker kaffe, te eller kakao er varm drikke noe de fleste av oss liker å kose oss med på kalde høstkvelder. Og er du usikker på hva du bør ha i koppen er grønn te et godt valg.

Grønn te blir ofte omtalt som «mirakeldrikken» fordi den er rik på antioksidanter.

6

Gresskarfrø

Frøene er rike på protein, fiber og omega-3, og er i tillegg stappet med tryptofan – en essensiell aminosyre.

Gresskarfrø passer godt i salater, men fungerer også godt som snacks mellom måltider. En liten håndfull gresskarfrø holder sulten i sjakk frem til middag.

7

Squashspagetti

Squashspagetti er en kjempegod erstatter for vanlig pasta, som oftest er full av karbohydrater. Spagetti laget av squash inneholder på sin side lite karbohydrater og kalorier, og er derfor et perfekt måltid for deg som ønsker å gå ned i vekt.

Som en ekstra bonus er den smakfulle sesonggrønnsaken i tillegg rik på antioksidantene betakaroten, lutein og zeaxanthin.

8

Granateple

En av nøklene til effektivt vekttap er å spise mat som er rikt på fiber, og granateplekjerner er fullstappet av det.

Granateple er mettende, smaker søtt og friskt og er i tillegg en «antioksidantbombe». Kun valnøtter og nyper inneholder en høyere konsentrasjon av antioksidanter.

9

Lønnesirup

Dersom du har lyst på noe søtt bør du gå til innkjøp av lønnesirup. Denne kanadiske delikatessen er langt sunnere enn sin navnebror, og fører heller ikke til fordøyelsesproblemer eller oppblåsthet.

Lønnesirup er rik på den essensielle mineralet magnesium, som bidrar til normal energiomsetning.

MetaBurn

I MetaBurn har våre produktutviklere kombinert de naturlige virkestoffene chili og grønn te med det essensielle mineralet krom. Krom bidrar til  bidrar til å opprettholde normalt blodsukkernivå og normal omsetning av makronæringsstoffer. 

Innsatsen må du fremdeles legge ned selv, men MetaBurn er et nyttig lite verktøy som kan gjøre at du får litt mer ut hvert steg du tar på veien mot vektmålet.