Vitaminer er en gruppe livsnødvendige, organiske næringsstoffer som regulerer stoffskiftet i kroppen, og som er essensielle for omsetningen av karbohydrat, fett, protein og mineralstoffer.

De forskjellige vitaminene er ikke kjemisk beslektet, men felles for dem er at de ikke produseres naturlig i kroppen og derfor må tilføres gjennom kosten. Unntaket er vitamin D, som produseres i huden i kontakt med sollys. For oss som bor i Norge kan det likevel være vanskelig å få i seg nok av dette næringsstoffet, og halvparten av alle nordmenn lider av Vitamin D-mangel.

Et jevnlig inntak av vitaminer er nødvendig for at vi mennesker skal holde oss sunne og friske, og sørger for at vi har normal vekst og utvikling.

13 forskjellige vitaminer

Sammenhengen mellom sykdom og mangelfull diett har vært kjent i århundrer, men det var først i 1912 at den polske bioforskeren Kazimierz Funk oppdaget og isolerte det første vitaminet – B1, også kalt tiamin.

I dag kjenner vi til 13 forskjellige vitaminer som er livsnødvendige for oss mennesker – Vitamin A, C, D, E, K og åtte forskjellige B-vitaminer. Disse deles inn i to underkategorier:

  • Fettløselige vitaminer:

    Vitamin A, D, E og K er fettløselige vitaminer. Det vil si at eventuelle overskudd av disse næringsstoffene kan lagres i kroppen, men betyr samtidig at vi kan få for mye av dem.

  • Vannløselige vitaminer:

    Alle de åtte typene B-vitamin (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12) og C-vitaminet er vannløselige. Disse kan ikke lagres i kroppen, og må derfor tilføres daglig. Overflødige mengder av disse vitaminene skilles ut i urinen. Unntaket er Vitamin B12, som kan lagres i leveren i opp til fire år.

De ulike vitaminenes funksjon

De ulike vitaminene har forskjellige funksjoner i kroppen. Dagsbehovet for de enkelte vitaminene dekkes normalt gjennom et variert og godt kosthold, med mye frukt og grønt, poteter, brød og kornprodukter, fisk og kjøtt, melk og meieriprodukter. Et magert kosthold inneholder som regel mer vitaminer, og andre næringsstoffer, enn et kosthold med mye fett- og sukkerrike produkter.

Under følger en tabell over vitaminenes virkning i kroppen, gode kilder for å sikre et sunt inntak og eventuelle sykdommer man kan få som følge av vitaminmangel.

Vitamin:Virkning:Gode kilder:Mangelsykdommer:
Vitamin A:Opprettholder godt syn, vekst og beindannelse, glatt hud og slimhinner, hormondannelse og motstandskraft mot infeksjoner.Lever, eggeplomme, cheddarost, melk, gulrot, gresskar, brokkoli, aprikos, spinatNattblindhet, nedsatt motstandskraft mot infeksjoner
Vitamin B1 (tiamin):Bidrar til normal funksjon av hjerte og nervesystem, samt psykologisk funksjon og energiomsetning.Ølgjær, solsikkefrø, hvetespirerBeriberi (nervesykdom)
Vitamin B2 (riboflavin):Viktig for energiproduksjon og forbrenning av næringsstoffer. Opprettholder energiomsetning, nervesystem, hud og slimhinner, røde blodlegemer, omsetning av jern og normalt syn. I tillegg et viktig antioksidant.Melk, egg, kjøtt, ost, bladrike grønnsaker, lever, nyrer, belgfrukter, tomater, gjær, sopp, mandlerAriboflavinosis, hud og slimhinneforandringer
Vitamin B3 (niacin):Reduserer tretthet og utmattelse, opprettholder energiomsetning, nervesystem, hud og slimhinner og bidrar til normal psykologisk funksjon.Fjærkre, fisk, sopp, egg, lever, kaffePellagra (hud og nervesykdommer)
Vitamin B5 (pantotensyre):Viktig for stoffskiftet, omsetning av næringsstoffer og for syntesen av kolesterol.Fullkornsprodukter, egg, nøtterNervecellebetennelse, hudprikking
Vitamin B6 (pyridoksin):Regulerer hormonell aktivitet, bidrar til normal energiomsetning, cysteinsyntese, psykologisk funksjon og omsetning av protein og glykogen. Bidrar til å opprettholde røde blodlegemer, samt normalfunksjon i nerve- og immunsystem.Melk, fjærkre, svinekjøtt, fisk, linser, poteter, lever, fullkornsprodukter, avokado, banan, nøtterBlodmangel, nerve-sykdommer, kramper, epileptiske anfall
Vitamin B7 (biotin):Bidrar til vekst av hår og negler, opprettholder hud og slimhinner, bidrar til normalfunksjon av nervesystem, samt psykologisk funksjon, og bidrar til energiomsetningen.Eggeplomme, lever, melk, hvetekim, fullkornsprodukter, gjær, belgfrukter, produseres i tarmenIngen kjente
Vitamin B9 (folat):Bidrar til normal psykologisk funksjon, bloddannelse, aminosyresyntese og normal funksjon i nervesystemet. Reduserer tretthet og utmattelse, og bidrar i celledelingsprossesen, samt vevdannelse hos gravide.Fullkornsprodukter, spinat, brokkoli, gulrøtter, rosenkål, asparges, egg, nøtter, frukt, fisk, kjøttForstyrret celledeling, ryggmargsbrokk, megaloblastisk anemi
Vitamin B12 (kobalamin):Reduserer tretthet og utmattelse, opprettholder røde blodlegemer, bidrar til normal psykologisk funksjon, energiomsetning og homocysteinomsetning, samt normalfunksjon av nerve- og immunsystem.Kjøtt, lever, egg, melkPerniciøs anemi
Vitamin C (askorbinsyre):Antioksidant – beskytter cellene mot oksidativt stress, bidrar til å opprettholde normalfunksjon i immunforsvaret. Viktig i oppbygging og vedlikehold av kroppens støttevev.Frukt og grønnsaker (appelsin og andre sitrusfrukter, poteter, parika, brokkoli)Skjørbuk
Vitamin D:Regulerer og opprettholder opptaket og utnyttelsen av kalsium og fosfor i blodet.Tran, fet fisk, krillEngelsk syke (rakitt), kalkmangelsykdommer
Vitamin E (tokoferol/tokotrienol):Antioksidant – beskytter cellene mot oksidativt stress.Frukt og grønnsaker, vegetabilske oljer, fullkornsprodukter, hvetekim, kliForandringer i sentralnervesystemet, blødninger, hemolytisk anemi
Vitamin K:Bidrar til koagulering av blodet, samt opptak av Vitamin D.Salat, brokkoli, spinat, meieri-produkter, korn, kjøtt, frukt, sjokoladeBlødningssykdommer