Vitaminer er en gruppe livsnødvendige, organiske næringsstoffer som regulerer stoffskiftet i kroppen, og som er essensielle for omsetningen av karbohydrat, fett, protein og mineralstoffer.

De forskjellige vitaminene er ikke kjemisk beslektet, men felles for dem er at de ikke produseres naturlig i kroppen og derfor må tilføres gjennom kosten. Unntaket er vitamin D, som produseres i huden i kontakt med sollys. For oss som bor i Norge kan det likevel være vanskelig å få i seg nok av dette næringsstoffet, og halvparten av alle nordmenn lider av Vitamin D-mangel.

Et jevnlig inntak av vitaminer er nødvendig for at vi mennesker skal holde oss sunne og friske, og sørger for at vi har normal vekst og utvikling.

13 forskjellige vitaminer

Sammenhengen mellom sykdom og mangelfull diett har vært kjent i århundrer, men det var først i 1912 at den polske bioforskeren Kazimierz Funk oppdaget og isolerte det første vitaminet – B1, også kalt tiamin.

I dag kjenner vi til 13 forskjellige vitaminer som er livsnødvendige for oss mennesker – Vitamin A, C, D, E, K og åtte forskjellige B-vitaminer. Disse deles inn i to underkategorier:

  • Fettløselige vitaminer:

    Vitamin A, D, E og K er fettløselige vitaminer. Det vil si at eventuelle overskudd av disse næringsstoffene kan lagres i kroppen, men betyr samtidig at vi kan få for mye av dem.

  • Vannløselige vitaminer:

    Alle de åtte typene B-vitamin (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12) og C-vitaminet er vannløselige. Disse kan ikke lagres i kroppen, og må derfor tilføres daglig. Overflødige mengder av disse vitaminene skilles ut i urinen. Unntaket er Vitamin B12, som kan lagres i leveren i opp til fire år.

De ulike vitaminenes funksjon

De ulike vitaminene har forskjellige funksjoner i kroppen. Dagsbehovet for de enkelte vitaminene dekkes normalt gjennom et variert og godt kosthold, med mye frukt og grønt, poteter, brød og kornprodukter, fisk og kjøtt, melk og meieriprodukter. Et magert kosthold inneholder som regel mer vitaminer, og andre næringsstoffer, enn et kosthold med mye fett- og sukkerrike produkter.

Under følger en tabell over vitaminenes virkning i kroppen, gode kilder for å sikre et sunt inntak og eventuelle sykdommer man kan få som følge av vitaminmangel.

Vitamin: Virkning: Gode kilder:
Vitamin A: Bidrar til å opprettholde normale slimhinner, normal hud, normal omsetning av jern og normalt syn. Vitamin A spiller også en rolle i celledelingsprosessen og bidrar til immunsystemets normale funksjon. Lever, eggeplomme, cheddarost, melk, gulrot, gresskar, brokkoli, aprikos, spinat
Vitamin B1 (tiamin): Bidrar til normal energiomsetning, nervesystemets normale funksjon og normal psykologisk funksjon. Vitamin B1 bidrar også til hjertets normale funksjon, normal omsetning av jern og å opprettholde normale slimhinner. Ølgjær, solsikkefrø, hvetespirer
Vitamin B2 (riboflavin): Bidrar til normal energiomsetning, nervesystemets normale funksjon, opprettholde normale røde blodlegemer, normal hud og normalt syn. Riboflavin bidrar også til normal omsetning av jern, å beskytte cellene mot oksidativt stress og til å redusere tretthet og utmattelse. Melk, egg, kjøtt, ost, bladrike grønnsaker, lever, nyrer, belgfrukter, tomater, gjær, sopp, mandler
Vitamin B3 (niacin): Reduserer tretthet og utmattelse, opprettholder energiomsetning, nervesystem, hud og slimhinner og bidrar til normal psykologisk funksjon. Fjærkre, fisk, sopp, egg, lever, kaffe
Vitamin B5 (pantotensyre): Bidrar til normal syntese og omsetning, redusere tretthet og utmattelse og bidrar også til normal psykologisk funksjon. Fullkornsprodukter, egg, nøtter
Vitamin B6 (pyridoksin): Bidrar til immunsystemets normale funksjon, redusere tretthet og utmattelse, normal cysteinsyntese, normal energiomsetning, normal omsetning av protein og glykogen ognormal psykologisk funksjon. Vitamin B6 bidrar også til å regulere hormonell aktivitet, normal dannelse av røde blodlegemer, nervesystemets normale funksjon og immunsystemets normale funksjon. Melk, fjærkre, svinekjøtt, fisk, linser, poteter, lever, fullkornsprodukter, avokado, banan, nøtter
Vitamin B7 (biotin): Bidrar til normal energiomsetning, nervesystemets normale funksjon, normal omsetning av makronæringsstoffer og normal psykologisk funksjon. Vitamin B7 bidrar også til å opprettholde normalt hår, normal hud og normale slimhinner. Eggeplomme, lever, melk, hvetekim, fullkornsprodukter, gjær, belgfrukter, produseres i tarmen
Vitamin B9 (folat): Bidrar til normal psykologisk funksjon, bloddannelse, aminosyresyntese og normal funksjon i nervesystemet. Reduserer tretthet og utmattelse, og bidrar i celledelingsprossesen, samt vevdannelse hos gravide. Fullkornsprodukter, spinat, brokkoli, gulrøtter, rosenkål, asparges, egg, nøtter, frukt, fisk, kjøtt
Vitamin B12 (kobalamin): Reduserer tretthet og utmattelse, opprettholder røde blodlegemer, bidrar til normal psykologisk funksjon, energiomsetning og homocysteinomsetning, samt normalfunksjon av nerve- og immunsystem. Kjøtt, lever, egg, melk
Vitamin C (askorbinsyre): Bidrar til å opprettholde immunsystemets normale funksjon under og etter intens fysisk trening, bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for blodkarenes normale funksjon, bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for bruskens normale funksjon,  bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for tannkjøttets normale funksjon,bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for hudens normale funksjon, bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for tennenes normale funksjon, bidrar til normal energiomsetning, bidrar til nervesystemets normale funksjon,  bidrar til normal psykologisk funksjon,  bidrar til immunsystemets normale funksjon,  bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress,  bidrar til å redusere tretthet og utmattelse og bidrar til å gjenoppbygge den reduserte formen av vitamin E. Frukt og grønnsaker (appelsin og andre sitrusfrukter, poteter, parika, brokkoli)
Vitamin D: Bidrar til å opprettholde normale knokler,  bidrar til å opprettholde normal muskelfunksjon, bidrar til å opprettholde normale tenner, immunsystemets normale funksjon og spiller en rolle i celledelingsprosessen. Tran, fet fisk, krill
Vitamin E (tokoferol/tokotrienol): Bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress. Frukt og grønnsaker, vegetabilske oljer, fullkornsprodukter, hvetekim, kli
Vitamin K: Bidrar til normal blodlevring og til å opprettholde normale knokler. Salat, brokkoli, spinat, meieri-produkter, korn, kjøtt, frukt, sjokolade