Vitamin K2, også kalt menakinon, er en av K-vitaminets to aktive former, og er et essensielt virkestoff i menneskekroppen. K2 blir ofte omtalt som «supervitaminet», og det var forskere i Japan som først fattet interesse for menakinonenes positive helseeffekter.

K2 har som hovedoppgave å frakte kalsium fra blodårene til skjelettet. Ved å binde kalsiumet til skjelettet hjelper menakinon kroppen med å danne nytt benvev, og er derfor en viktig bidragsyter for å forebygge benskjørhet – en sykdom som påvirker en stor andel av Norges befolkning i større eller mindre grad.

En nylig studie gjort ved Universitet i Oslo viste at K2 beskytter deg mot svekking av skjelettet, og at vitaminet derfor kan bety mye for folkehelsa.

Flere typer proteiner er av avhengige av K2 for å aktiveres, og vitaminet spiller i tillegg en rolle i kroppens opptak av vitamin D.

Svært viktig for å opprettholde normale knokler

K-vitamin er et av de 13 vitaminene som er essensielle for at vi skal overleve, og utgjør sammen med vitamin A, D og E de fire fettløselige vitaminene. Det vil si at vitamin K kan lagres i kroppen – i hjertet og i leveren. Vi må likevel ha jevnlig inntak av K-vitamin, da lagrene i kroppen er små, og brukes opp raskt.

Vitamin K ble oppdaget av den danske biokjemikeren Henrik Dam. I 1943 mottok Dam og hans amerikanske kollega Edward Adelbert Doisy Nobelprisen i fysiologi for sin oppdagelse.

Vitaminet ble tildelt bokstaven K, fordi den bidrar til normal koagulasjon, eller blodlevring, i blodet. Dette ble inntil forholdsvis nylig sett på som K-vitaminets viktigste funksjon, men nå vet vi altså at den aktive formen menakinon også er svært viktig for å opprettholde normale knokler

Får du i deg nok vitamin K2?

I motsetning til K-vitaminets andre aktive virkestoff, fyllokinon (K1), som det finnes rikelig av i grønne planter som brokkoli, spinat og salat, produseres K2 av bakterier i tarmen hos mennesker og dyr.

I tillegg til at det produseres i tykktarmen får vi i oss K2 ved å spise blant annet:

  • Meieriprodukter
  • Egg
  • Kjøtt
  • Nyre
  • Lever
  • Fermenterte oster
  • Nattō

Fermenterte oster og den japanske retten nattō, som er laget av gjærede soyabønner, er spesielt rike på Vitamin K2.

Dersom ikke nattō er en naturlig del av ditt kosthold kan det være vanskelig å få i seg nok K2 her i Norge. Mens mange av grønnsakene vi bruker mest i den norsk dietten er rike på K1, er det få matvarer som inneholder rett form av vitamin K2. Det hjelper heller ikke at kroppen vår er dårlig på å utnytte menakinon effektivt.

Derfor anbefales det å ta et daglig tilskudd av vitamin K2.

Vitamin K2 er ett av flere viktige innholdsstoffer i kosttilskuddet Flex, som i tillegg inneholder «superkrydderet» gurkemeie, boswellia serrata og grønnleppet musling.

Alt dette får du akkurat nå til kampanjepris – kun kr 269 for 60 dagers forbruk!