Vitamin E er et fettløselig vitamin, og begrepet omfavner åtte ulike stoffer fordelt likt på de to kategoriene tokoferoler og tokotrienoler. Av disse er α-tokoferol er mest biologisk aktiv.

I kroppen er Vitamin E en viktig antioksidant som lagres i cellemembraner, og beskytter kroppen mot celleskader som følge av frie radikaler og oksidativt stress.

I tillegg trenger kroppen E-vitamin for å opprettholde et friskt immunforsvar.

Et sunt inntak av E-vitamin blir viktigere jo eldre man blir, og mangel på det essensielle vitaminet kan føre til høyere dødelighet.

Mangel kan føre til helsekomplikasjoner

I tillegg til å forebygge celleskader er E-vitamin viktig i dannelsen av røde blodceller, og kan i tillegg bidra til å utvide blodårene og forhindre levring av blodet. E-vitamin brukes derfor i behandlingen av hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk og blodpropp.

Fordi E-vitamin beskytter kroppen mot innvendig skade kan mangel føre til en rekke helsekomplikasjoner, deriblant:

  • Fertilitetsforstyrrelser
  • Muskeldegenerasjon
  • Forstyrrelser i nervesystemet (som for eksempel balanse- og synsforstyrrelser)
  • Blødninger
  • Hemolytisk anemi

Vitamin E er ekstra viktig for eldre mennesker, fordi det hjelper kroppen å benytte vitamin K. Mangel kan derfor føre til økt fare for benbrudd.

Det antas også at E-vitamin kan bidra til å forhindre aldersrelatert kognitiv nedgang, og studier har vist at utviklingen av Alzheimers sykdom i eldre som tok vitamin E-tilskudd daglig gikk senere.

E-vitamin har også vist seg å kunne ha en positiv effekt ved kvinneplager som PMS, overgangsalder og hetetokter. Det bidrar også til å øke potensen av andre stoffer som kan ha en effekt på slike plager, som for eksempel nattlysolje.

Gode kilder til vitamin E

Daglig anbefalt dose vitamin E er 8 mg av typen α-tokoferol for kvinner, og 10 mg for menn.

Enkelte studier viser at mange av helsefordelene vises ved inntak av mengder like over daglig anbefalt dose, men fordi vitaminet er fettløselig og lagres i kroppen skal man likevel være forsiktig med å få i seg for mye av det.

Gode kilder til vitamin E er:

  • Frukt og grønnsaker
  • Vegetabilske oljer
  • Fullkornsprodukter
  • Hvetekim
  • Kli

Et sunt og variert kosthold vil i de fleste tilfeller dekke store deler av ditt daglige behov av vitamin E, men det kan likevel være lurt å ta kosttilskudd som inneholder det essensielle vitaminet.

Vitamin E er et av innholdsstoffene i kosttilskuddet MenoCare.