Vitamin E er et fettløselig vitamin, og begrepet omfavner åtte ulike stoffer fordelt likt på de to kategoriene tokoferoler og tokotrienoler. Av disse er α-tokoferol er mest biologisk aktiv.

I kroppen er Vitamin E en viktig antioksidant som lagres i cellemembraner, og beskytter kroppen mot celleskader som følge av frie radikaler og oksidativt stress.

Et sunt inntak av E-vitamin blir viktigere jo eldre man blir, og mangel på det essensielle vitaminet kan føre til høyere dødelighet.

Mangel kan føre til helsekomplikasjoner

I tillegg til å forebygge celleskader er E-vitamin viktig i dannelsen av røde blodceller. E-vitamin brukes derfor i behandlingen av hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk og blodpropp.

Fordi E-vitamin beskytter kroppen mot innvendig skade kan mangel føre til en rekke helsekomplikasjoner, deriblant:

  • Fertilitetsforstyrrelser
  • Muskeldegenerasjon
  • Forstyrrelser i nervesystemet (som for eksempel balanse- og synsforstyrrelser)
  • Blødninger
  • Hemolytisk anemi

Vitamin E er ekstra viktig for eldre mennesker, fordi det hjelper kroppen å benytte vitamin K. Mangel kan derfor føre til økt fare for benbrudd.

Gode kilder til vitamin E

Daglig anbefalt dose vitamin E er 8 mg av typen α-tokoferol for kvinner, og 10 mg for menn.

Enkelte studier viser at mange av helsefordelene vises ved inntak av mengder like over daglig anbefalt dose, men fordi vitaminet er fettløselig og lagres i kroppen skal man likevel være forsiktig med å få i seg for mye av det.

Gode kilder til vitamin E er:

  • Frukt og grønnsaker
  • Vegetabilske oljer
  • Fullkornsprodukter
  • Hvetekim
  • Kli

Et sunt og variert kosthold vil i de fleste tilfeller dekke store deler av ditt daglige behov av vitamin E, men det kan likevel være lurt å ta kosttilskudd som inneholder det essensielle vitaminet.

Vitamin E er et av innholdsstoffene i kosttilskuddet MenoCare.