Vitamin D er et fettløselig vitamin som brukes av kroppen til å regulere opptaket og utnyttelsen av kalsium og fosfor i blodet. Kalsium er skjelettets, og tennenes, viktigste byggestein, og D-vitaminet spiller derfor en viktig rolle i å opprettholde normale knokler. 

 

Solskinnsvitaminet

Vitamin D produseres naturlig i huden ved kontakt med sollys, men for oss som bor i de nordiske landene kan det være vanskelig å få i seg tilstrekkelige mengder av det viktige næringsstoffet.

Hvor mye D-vitamin kroppen produserer avhenger av pigmentmengden i huden. Personer med lys hud produserer mer D-vitamin enn de med mørkere hudfarge, og produksjonen reduseres etterhvert som man blir eldre.

Foruten sollys er fet fisk, kosttilskudd og matvarer som er tilsatt vitaminer de viktigste kildene til Vitamin D.

 

Hvem trenger vitamin D?

Helsedirektoratet anbefaler alle å få i seg Vitamin D daglig fra vi er fire uker gamle. Dersom du ikke har et kosthold som innebærer å spise fet fisk to til tre ganger i uken, bør du få i deg D-vitamin gjennom kosttilskudd.

For enkelte er det ekstra viktig å få i seg rikelig med D-vitamin. Dette gjelder blant annet:

  • Gravide og ammende
  • Unge barn
  • Kvinner i overgangsalderen
  • Eldre over 60 år
  • Personer med mørk hudfarge
  • Vegetarianere
  • Personer som generelt får lite sol på kroppen.

Kosttilskuddet Polarkrill  inneholder anbefalt daglig dose Vitamin D. Vårt kosttilskudd for kvinner i overgangsalderen, MenoCare, og muskel- og leddtilskuddet Flex inneholder også vitamin D.