Vitamin B6 er en av åtte forskjellige typer B-vitaminer, og regnes som ett av de 13 essensielle vitaminene vi mennesker trenger for å overleve.

B6 brukes som en felles betegnelse for de tre nært beslektede kjemiske forbindelsene pyridoksin, pyridoksal og pyridoksamin.

Vitamin B6 er et vannløselig vitamin, og kan ikke lagres i kroppen. Det må derfor tilføres kroppen daglig, og overflødige mengder skilles ut i urinen vår.

Viktig for energiomsetningen og immunsystemet

Vitamin B6 har en rekke viktige funksjoner i kroppen, men er først og fremst nødvendig for energiomsetningen og for immunsystemet vårt.

B6 fungerer som et koenzym i omdannelsen av aminosyrer, det er viktig for lagring og nyttegjøring av karbohydrater og proteiner, det bidrar til dannelsen av røde blodlegemer (hemoglobin) og antilegeme, det bidrar til normal omsetning av protein og glykogen i kroppen, og regulerer hormonell aktivitet.

I tillegg bidrar vitaminet til normal psykologisk funksjon.

Daglig behov og B6-mangel

Fordi vitaminet spiller en viktig rolle i omsetningen av næringsstoffer, avhenger mengden B6 kroppen din trenger av maten du spiser. Formelen er at man skal sørge for å få i seg 0,015 mg vitamin B6 for hvert gram protein du tilfører kroppen.

Den anbefalte daglige dosen B6 er 1,5 mg for menn og 1,2 mg for kvinner. I perioder med sykdom, stress eller hardt arbeid øker behovet. Gravide og ammende kvinner bør ha om lag samme dose som menn.

Mangel på vitamin B6 er sjeldent, og forekommer kun i forbindelse på mangel av andre B-vitaminer. Symptomer på B6-manger er:

  • Kramper av samme type som ved epileptiske anfall
  • Forandringer i huden
  • Mikrocytær anemi, en form for blodmangel som forårsakes av et redusert volum av røde blodlegemer.

Kvinner som bruker P-piller bør ta ekstra tilskudd av B6, da slike prevensjonsmidler senker effektiviteten av vitaminet i kroppen.

Gode kilder til vitamin B6

Vitamin B6 finnes i små doser i de fleste vegetabilske og animalske matvarer, og et sunt og variert norsk kosthold bør være tilstrekkelig for å tilfredsstille kroppens behov.

Noen av de beste kildene til vitamin B6 er:

  • Kjøtt fra svin og fjærkre
  • Lever
  • Fisk
  • Fullkorns- og meieriprodukter
  • Egg
  • Avokado
  • Banan
  • Nøtter

I tillegg er B6 et vanlig virkestoff i multivitaminer og andre kosttilskudd.

Vitamin B6 er et av virkestoffene i kosttilskuddet ProstaCare.