Vitamin B6 er en av åtte forskjellige typer B-vitaminer, og regnes som ett av de 13 essensielle vitaminene vi mennesker trenger for å overleve.

B6 brukes som en felles betegnelse for de tre nært beslektede kjemiske forbindelsene pyridoksin, pyridoksal og pyridoksamin.

Vitamin B6 er et vannløselig vitamin, og kan ikke lagres i kroppen. Det må derfor tilføres kroppen daglig, og overflødige mengder skilles ut i urinen vår.

Viktig for energiomsetningen og immunsystemet

Vitamin B6 har en rekke viktige funksjoner i kroppen, men er først og fremst for å bidra til normal energiomsetning og for immunsystemets normale funksjon.

B6 fungerer som et koenzym i omdannelsen av aminosyrer, det er viktig for lagring og nyttegjøring av karbohydrater og proteiner, det bidrar til dannelsen av røde blodlegemer (hemoglobin) og antilegeme og regulerer hormonell aktivitet.

I tillegg bidrar vitaminet til normal psykologisk funksjon.

Daglig behov

Fordi vitaminet spiller en viktig rolle i omsetningen av næringsstoffer, avhenger mengden B6 kroppen din trenger av maten du spiser. Anbefalt daglig dose av vitamin B6 for voksne er minimum 0,21 mg.

 

Gode kilder til vitamin B6

Vitamin B6 finnes i små doser i de fleste vegetabilske og animalske matvarer, og et sunt og variert norsk kosthold bør være tilstrekkelig for å tilfredsstille kroppens behov.

Noen av de beste kildene til vitamin B6 er:

  • Kjøtt fra svin og fjærkre
  • Lever
  • Fisk
  • Fullkorns- og meieriprodukter
  • Egg
  • Avokado
  • Banan
  • Nøtter

I tillegg er B6 et vanlig virkestoff i multivitaminer og andre kosttilskudd.

Vitamin B6 er et av virkestoffene i kosttilskuddet ProstaCare.