Vitamin A er et fettløselig vitamin som spiller en viktig rolle for normal vekst og bendannelse, opprettholdelse av immunforsvaret og for å ivareta et godt syn.

Dårlig nattesyn og hyppige virusinfeksjoner som forkjølelse og influensa er tegn på at kroppen din får for lite A-vitamin. Dersom man lider av vitaminmangel over lengre tid vil man risikere å bli mer utsatt for infeksjoner, og øynenes slimhinner blir lettere skadet.

I dag er mangel på A-vitamin en vanlig årsak til blindhet blant personer som lever i utviklingsland.

Viktig for mange funksjoner i kroppen

Fordi vitamin A er et fettløselig vitamin kan det lagres i kroppen, og om lag 90% lagres i leveren vår. Herfra bidrar det i en rekke viktige funksjoner i kroppen.

Vitamin A er blant annet nødvendig for:

  • Å opprettholde et godt syn
  • Normal vekst og bendannelse
  • Glatt hud og friske slimhinner
  • Balansert hormondannelse
  • Immunforsvarets normale funksjon

Gode kilder til vitamin A

Den daglige anbefalte dosen A-vitamin for voksne kvinner er 700 mikrogram (μg). For menn er daglig anbefalt dose 900 μg, og for barn 300 til 600 μg avhengig av alder. Ved amming øker behovet noe.

Gode kilder til vitamin A er:

  • Lever og leverpostei
  • Eggeplomme
  • Cheddarost
  • Melk
  • Gulrot
  • Gresskar
  • Brokkoli
  • Aprikos
  • Spinat

Her i Norge vil du med et sunt og variert kosthold få i deg rikelig med A-vitamin, men dersom matvarene i listen over ikke er en del av kostholdet ditt kan du stå i fare for å lide av mangel på det essensielle vitaminet.

Du bør likevel ikke ta mer enn ett kosttilskudd med A-vitamin, da kroppen også kan få for mye av vitaminet.

Vitamin A er et av innholdsstoffene i kosttilskuddet MenoCare.