Sink er et metallisk grunnstoff, og er et av 24 essensielle mineraler og vitaminer kroppen vår trenger for å overleve. Selv om sink ikke er et like godt kjent mineral som for eksempel jern og kalsium er det minst like viktig for å opprettholde en god helse.

Navnet er av tysk opprinnelse, og det var den sveitsiske legen og naturforskeren Paracelsus som først ga mineralet sitt navn på 1500-tallet. Som en komponent i messing var det kjent blant grekerne og romerne så langt tilbake som i tiden rundt Kristi fødsel, og den første fremstillingen av sink antas å ha funnet sted i Persia på 500-tallet.

Det kjemiske symbolet for sink er Zn, og metallet har atomnummer 30 i periodesystemet.

Sink i menneskekroppen

Sink er et viktig sporstoff i menneskekroppen, og forekommer i nesten alle kroppens celler, vev og væsker. Til sammen inneholder kroppen om lag 2-3 gram, og majoriteten (så mye som 90 prosent) finnes i musklene og knoklene våre. For menn finner vi den høyeste konsentrasjonen i prostata.

Sink spiller en viktig rolle i en lang rekke prosesser i kroppen. Mineralet er en viktig komponent i over 300 enzymer, og spesielt de som knyttes til metabolismen av proteiner og karbohydrater. Et av de viktigste enzymene som er avhengig av sink kalles superoksid-dismutase, en antioksidant som beskytter kroppen mot skadelige frie radikaler.

Helsefordelene ved å få i seg tilstrekkelig med sink er mange. Det essensielle mineralet kan bidra til å beskytte kroppens celler, ivareta smaks- og luktesansen, og opprettholde en sunn celledeling og vekst hos barn og unge, et sterkt immunforsvar, normale kognitive funksjoner, normalt syn, frisk hud, sunt hår og sterke negler. I tillegg er det viktig for fertiliteten og kan øke testosteronnivåene hos menn.

Fordi mineralet utgjør en såpass viktig del av vår fysiologiske oppbygging kan selv mild sinkmangel ha store helsemessige konsekvenser. Immunforsvar, reproduksjon, hud, hår og negler, sårheling og syn er bare noen av områdene som kan påvirkes negativt dersom du ikke får i deg nok.

Gode kilder til sink

Hvor mye sink kroppen din trenger avgjøres av en rekke faktorer, deriblant kjønn, alder, størrelse og helsetilstand. En gjennomsnittlig voksen person anbefales å få i seg 9-11 mg om dagen.

Det er mange årsaker til at personer kan bli rammet av jernmangel – den vanligste av dem er sykdommer som øker tapet av sink. Økt utskillelse av sink gjennom nyrene kan ofte skyldes alkoholisme, leversykdommer, diabetes, ensidig kost, alderdom, bruk av vanndrivende medisin og lengre tids bruk av enkelte typer antibiotika.

Kroppen produserer ikke sink, og det essensielle mineralet må derfor tilføres gjennom kosten. Gode kilder er mørkt kjøtt, skalldyr, korn- og melkeprodukter. Oksekjøtt, spinat, asparges, sopp og lammekjøtt anses å være de aller mest næringsrike kildene.

Den enkleste måten å opprettholde et sunt sinknivå i kroppen er gjennom kosttilskudd. Fordi det er et såpass viktig sporstoff inneholder en rekke multivitaminer sink, og det finnes også flere spesialutviklede kosttilskudd som inneholder det essensielle mineralet.

Sink er et av virkestoffene i kosttilskuddet ProstaCare.