Selen er et kjemisk, ikke-metallisk grunnstoff, og er et av 24 essensielle mineraler og vitaminer kroppen vår trenger for å fungere optimalt. Mineralet kjennetegnes ved at det dannes i form av et blodrødt pulver dersom selendamp avkjøles raskt.

Selen ble oppdaget ved en tilfeldighet av den svenske kjemikeren Jöns Jakob Berzelius, da han analyserte en urenhet som forurenset produksjonen i en svensk svovelsyrefabrikk i 1817. Mesteparten av dagens selen produseres som et biprodukt av prosessen med å raffinere kobber.

Det kjemiske symbolet for selen er Se, og mineralet har atomnummer 34 i periodesystemet.

En kraftig antioksidant

Selen er et viktig sporstoff i menneskekroppen, og vi har mellom 1 og 15 milligram fordelt på alle kroppens celler og vev. Størst konsentrasjon av selen finner vi i leveren og nyrene.

Mineralet verdsettes spesielt for sine egenskaper som en kraftig antioksidant, og fungerer oftest som en komponent i en gruppe enzymer og transportører kalt selenoproteiner. Mange av disse enzymene er antioksidanter, og selen spiller derfor en viktig rolle i å beskytte kroppen mot celleskader og oksidativt stress.

Selen spiller en rolle i mange aspekter av vår generelle helse. Stoffet antas blant annet å bidra til å opprettholde et sunt immunforsvar, redusere dødeligheten av hjerte- og karsykdommer, forebygge en rekke alvorlige sykdommer, samt å regulere betennelsesmarkører hos personer med astma.

Selen er ekstra viktig for menn fordi mineralet ser ut til å forbedre fertiliteten og øke motiliteten til spermiene. I tillegg ser selen ut til å ha en positiv effekt på prostata, og kan bidra til å holde denne sunn og frisk.

Gode kilder til selen

Det anbefales at voksne menn får i seg 60 mikrogram (mcg) selen hver eneste dag. For kvinner anbefales 50 mcg. Selenmangel kan oppstå hos personer som røyker, alkoholikere, eldre og personer som lider av cøliaki, også kjent som glutenintoleranse.

I det norske kostholdet er kornprodukter hovedkilden til selen, men også fisk, kjøtt og innmat er gode kilder til det essensielle mineralet. Seleninnholdet i jorden der kornvarer dyrkes, eller dyr beiter, bestemmer mengden selen vi får i oss gjennom maten vi spiser.

Mesteparten av matkornet som konsumeres i Norge i dag er dyrket i Skandinavia, hvor vi har selenfattig jord. Det kan derfor være en god idé å ta selen i form av kosttilskudd, for å sørge for at du får dekket ditt daglige behov.