Magnesium er et metallisk grunnstoff, og er et av 24 essensielle mineraler og vitaminer kroppen vår trenger for å overleve. Det er det niende mest vanlige elementet i universet, og det åttende vanligste grunnstoffet i jordskorpen.

Fordi magnesium er alkaisk jord-metall, finnes det ikke i ren form i naturen. Den engelske fysikeren og kjemikeren Sir Humphry Davy var den første til å fremstille rent magnesium, da han ved hjelp av elektrolyse lyktes i å isolere metallet i 1808.

Det kjemiske symbolet for magnesium er Mg, og mineralet har atomnummer 12 i periodesystemet.

Nødvendig for en rekke livsprosesser

Magnesium forekommer i alle levende organismer, og en gjennomsnittlig menneskekropp inneholder om lag 25 gram. Nærmere 60% finnes i skjelettet vårt, mens resten er fordelt i muskelvev og andre celler i kroppen.

Magnesium er en viktig del av over 300 enzymer med funksjoner som gjør at kroppen vår fungerer som den skal, og er avgjørende for en lang rekke livsprosesser. Mineralet spiller blant en viktig rolle i å opprettholde en sunn benbygning, samt i overføringen av nerveimpulser til musklene, og er nødvendig for at kroppens stoffskifte, muskler og hjerte skal fungere normalt.

Magnesium påvirker også signalstoffene GABA og glutamat – de to viktigste henholdsvis avslappende og aktiverende signalstoffene (nevrotransmittere) i hjernen. Disse er ansvarlige for over 80% av signalene i hjernen. Magnesiummangel kan føre til økt hjerneaktivitet, noe som kan gå utover søvnen din.

I tillegg er magnesium viktig i produksjon og lagring av celleenergi, cellevekst, proteindannelse og reproduksjon.

Gode kilder til magnesium

Magnesiummangel er den nest vanligste mangelsykdommen i utviklede land, og rammer mellom 2.5 og 15% av den generelle befolkningen. Magnesiummangel skyldes oftest et redusert inntak gjennom kosten, men kan også oppstå ved sykdom.

Kronisk diaré, lavt matinntak, alkoholisme og bruk av vanndrivende medisiner er vanlige årsaker til magnesiummangel.

En voksen mann trenger om lag 350 mg magnesium og dagen, og en voksen kvinne om lag 280 mg. Det er ikke satt noen øvrig grense for inntak av mineralet, men det anbefales å ikke ta kosttilskudd med mer enn 600 mg da høye doser kan forårsake diaré.

Gode kilder til magnesium er belgfrukter, fullkorn, grønnsaker, frø, nøtter, kjøtt, meieriprodukter, sjokolade og kaffe. Et variert norsk kosthold bør være nok til å dekke ditt daglige behov, men en enkel måte å sikre tilstrekkelig inntak er å ta magnesium som kosttilskudd.

Magnesium er et av virkestoffene i kosttilskuddet DreamWell.