Karotenoider er en gruppe kjemisk beslektede gule, oransje, brune eller røde fargestoffer som finnes i dyre- og planteriket. Fargepigmentene dannes naturlig i planter og alger, der de spiller en viktig rolle i fotosyntesen og som fotobeskyttelse for plantens klorofyll.

Det finnes over 600 ulike karotenoider i naturen, og det er disse fargepigmentene som blant annet gir farge til frukter og grønnsaker som tomater, gulrøtter, bananer, aprikoser, paprika og chili. De forekommer også i sjødyr som krill og hummer, og det er disse stoffene som er ansvarlige for rødfargen i villfisk som laks og ørret.

Kjemisk sett er samtlige av karotenoidene klassifisert som såkalte tetraterpener – fordi de er bygd opp av åtte isoprenmolekyler og består av 40 atomer.

To hovedgrupper

Karotenoidene deles opp i to hovedgrupper – xantofyller og karotener:

  • Xantofyller er oksygenholdige karotenoider. Mange av dem fungerer som kraftige antioksidanter i kroppen.
  • Karotener består av kun hydrogen og karbon, og er derfor rene hydrokarboner. Enkelte karotener, slik som det velkjente betakarotenet, kan omdannes til retinol (vitamin A) i menneskekroppen.

Bedre helse og lavere dødelighet

Karotenoider er organiske, fettløselige næringsstoffer, og verdsettes spesielt for de positive helseeffektene de har i kroppen.

Studier gjort i Storbritannia har vist at personer med en diett som er naturlig rik på karotenoider, slik som frukt og grønnsaker, har en generelt bedre helse, og lavere dødelighet fra en rekke kroniske sykdommer.

Andre epidemiologiske studier har påvist en sammenheng mellom et høyt inntak av frukt og grønnsaker og redusert hyppighet av forskjellige former for kreft – noe som i stor grad skyldes karotenoidinntaket.

Det antas også at karotenoider kan bidra til å forebygge hjerte- og karsykdommer, da mange av dem er kraftige antioksidanter. Stoffer som astaxanthin og fucoxanthin fungerer ved at de angriper frie radikaler i blodet, og beskytter på den måten kroppen, og hjertet, mot oksidativt stress.

Karotenoidrikt kosthold

Menneskekroppen kan ikke produsere karotenoider, og vi må derfor få de i oss gjennom kosten. Et vanlig norsk kosthold inneholder om lag 40 forskjellige karotenoider.

Noen gode kilder til karotenoider er:

  • Søtpotet
  • Paprika
  • Gulrøtter
  • Brokkoli
  • Rosenkål
  • Mais
  • Grønnkål
  • Sitrusfrukter
  • Gresskar
  • Spinat
  • Melon
  • Tomater
  • Krepsdyr (kreps, hummer, krill etc.)
  • Laks
  • Ørret

Helsedirektoratet anbefaler at vi får i oss minimum 500 gram frukt og grønnsaker hver dag. Dersom ditt kosthold inneholder lite frukt og grønt kan det være en god idé å få i seg karotenoider gjennom kosttilskudd.