Karotenoider er en gruppe kjemisk beslektede gule, oransje, brune eller røde fargestoffer som finnes i dyre- og planteriket. Fargepigmentene dannes naturlig i planter og alger, der de spiller en viktig rolle i fotosyntesen og som fotobeskyttelse for plantens klorofyll.

Det finnes over 600 ulike karotenoider i naturen, og det er disse fargepigmentene som blant annet gir farge til frukter og grønnsaker som tomater, gulrøtter, bananer, aprikoser, paprika og chili. De forekommer også i sjødyr som krill og hummer, og det er disse stoffene som er ansvarlige for rødfargen i villfisk som laks og ørret.

Kjemisk sett er samtlige av karotenoidene klassifisert som såkalte tetraterpener – fordi de er bygd opp av åtte isoprenmolekyler og består av 40 atomer.

To hovedgrupper

Karotenoidene deles opp i to hovedgrupper – xantofyller og karotener:

  • Xantofyller er oksygenholdige karotenoider. Mange av dem fungerer som kraftige antioksidanter i kroppen.
  • Karotener består av kun hydrogen og karbon, og er derfor rene hydrokarboner. Enkelte karotener, slik som det velkjente betakarotenet, kan omdannes til retinol (vitamin A) i menneskekroppen.

 

Karotenoidrikt kosthold

Menneskekroppen kan ikke produsere karotenoider, og vi må derfor få de i oss gjennom kosten. Et vanlig norsk kosthold inneholder om lag 40 forskjellige karotenoider.

Noen gode kilder til karotenoider er:

  • Søtpotet
  • Paprika
  • Gulrøtter
  • Brokkoli
  • Rosenkål
  • Mais
  • Grønnkål
  • Sitrusfrukter
  • Gresskar
  • Spinat
  • Melon
  • Tomater
  • Krepsdyr (kreps, hummer, krill etc.)
  • Laks
  • Ørret

Helsedirektoratet anbefaler at vi får i oss minimum 500 gram frukt og grønnsaker hver dag. Dersom ditt kosthold inneholder lite frukt og grønt kan det være en god idé å få i seg karotenoider gjennom kosttilskudd.