Grønn te er en drikk som lages av de grønne bladene fra tebusken Camellia sinensis. I motsetning til sort te er disse bladene ikke gjæret, men varmes i stedet opp etter innhøsting for å hindre at enzymene i bladene aktiveres.

På denne måten utsettes bladene for minimalt med oksidasjon, og beholder derfor sin naturlige grønnfarge gjennom fremstillingen. Dette fører igjen til at grønn te som drikke har en lysere fremtoning enn den, i Europa, mer tradisjonelle sorte teen.

I utgangspunktet var den grønne te først og fremst en populær drikk i østlige land som Kina og Japan, men blir i dag stadig mer populær også i den vestlige verden. Her har teen fått kallenavn som «den nye superdrikken» og «mirakeldrikken», og hylles for sine vidt anerkjente helsebonuser.

Grønn te kan øke forbrenningen

Grønn te inneholder polyfenoler, som antas å fungere som kraftige antioksidanter i kroppen. Disse polyfenolene inneholder flavinoler, ofte referert til som katekiner, et virkestoff som ser ut til å ha en rekke gunstige helseeffekter i kroppen.

Det viktigste av disse polyfenolene er et flavinol ved navn epigallokatekin-3-gallat, forkortet EGCG, som ser ut til å være særdeles effektivt.

Det er dette stoffet som ofte hentes ut og brukes som konsentrerte ekstrakter i kosttilskudd.

At denne teen kalles «mirakeldrikken» er langt i fra uberettiget. Polyfenolene kan forhindre betennelser og hevelser, beskytte bruskvevet mellom knoklene, hindre slitasje i leddene og beskytte deg mot influensa.

I tillegg har enkelte studier konkludert med at grønn te kan øke forbrenningen av fett og karbohydrater i kroppen, dersom det tas i riktige doser.

Mange helsebonuser

Denne mulige fettforbrenningen er bare starten – studier avdekker stadig nye mulige helsegevinster ved å drikke to til tre kopper grønn te hver dag.

Så langt har studier vist at det å få i seg rikelig med grønn te kan ha følgende positive effekter:

  • Kan være med på å redusere mengden skadelig kolesterol som tas opp i kroppen.
  • Kan regulere blodtrykket, og forebygger hjerte- og karsykdommer.
  • Kan forsinke sykdomsutviklingen hos personer med Parkinsons.
  • Kan beskytte mot HPV-infeksjoner, bedre kjent som seksuelt overførbare kjønnsvorter, og reduserer veksten av unormale celler i livmorhalsen.
  • Antioksidantene i grønn te kan beskytte kroppen mot frie radikaler i blodet.

I tillegg inneholder mange typer grønn te en god dose koffein, som sammen med virkestoffet EGCG har en oppkvikkende effekt.

Gravide bør begrense inntaket

Til tross for sine mange helsegevinster er det enkelte grupper som bør begrense inntaket av grønn te. Barn, gravide og ammende anbefales på generell basis å ikke få i seg for mye koffein, og bør derfor også være bevisst på hvor mye te de drikker.

En annen grunn til at gravide bør begrense inntaket er at teen inneholder såkalte tanniner. Disse reduserer mengden folat kroppen kan ta opp – et vitamin som spiller en viktig rolle i å forhindre fødselsskader.

Gravide anbefales derfor å ikke drikke mer enn to kopper grønn te pr. dag.

Det anbefales også at grønn te drikkes mellom måltider, eller tas i form av kosttilskudd, fordi teen kan ha en innvirkning på kroppens evne til å ta til seg jern.

Grønn te er ett av innholdsstoffene i kosttilskuddet MetaBurn, som du akkurat nå kan få til 30% rabatt – kun 199 kr!