Fermentert mat er mat som har gjennomgått en fermenteringsprosess kjent som melkesyregjæring. I denne prosessen spalter mikroorganismer sukker og stivelse, og frigjør på denne måten melkesyre. Dette gjør at maten får en kraftig smak og aroma, og et høyt innhold av nyttige enzymer, vitamin B, omega-3-fettsyrer og probiotika.

Fermentert mat er blitt beskrevet som «det smakfulle området mellom frisk og råtten», og er i senere år blitt en populær trend på grunn av sine mange helsemessige fordeler.

Alkoholholdige drikker som øl og vin, brød, yoghurt og konserverte grønnsaker som agurk, soyabønner, kål og løk er alle eksempler på fermentert mat. To av de mest karakteristiske fermenterte matrettene er rakfisk og surstrømming, fiskeretter som er kjent for verden rundt for sin kraftige smak og aroma.

Eldgammel mattradisjon

Til tross for at ferment mat er en populær trend blant dagens matkjennere, er det på ingen måte noen ny oppfinnelse. Det er funnet bevis på at sivilisasjoner lagde gjæret øl og vin så langt tilbake som for 7000 til 8000 år siden, og gjæret brød er en enda eldre mattradisjon.

Fermentering er en eldgammel metode for å konservere maten over lengre tid, i en tid lenge før kjøleskap og hermetisk mat. Kulturer verden over benyttet seg av fermentering, og en rekke velkjente matretter i dagens marked er et resultat av denne prosessen. Tysk sauerkraut, koreansk kimchi og latinamerikansk cortido er bare noen eksempler.

I dag er melkesyregjæring på mange måter en glemt matkunst, som har måttet vike vei for mer moderne teknikker – som for eksempel pasteurisering av meieriprodukter. Dette er utvilsomt mer effektivt, men har også før til et kosthold som er mindre næringsrikt og rikere på karbohydrater i form av stivelse og sukker.

Normaliserer mage- og tarmbakteriefloraen

Nå til dags anser mange fermentert mat enten som en delikatesse, som er tilfellet med mange fermenterte oster, eller som illeluktende rariteter, slik som nevnte rakfisk og surstrømming.

Det er likevel mange grunner til å inkludere mer fermentert mat i kostholdet vårt. Selv om smaken for mange er en tilvenningssak, kan fermentert mat by på en variert og smakfull kulinarisk opplevelse som er svært annerledes fra det tradisjonelle norske kostholdet.

Viktigere er de mange helsegevinstene som forbindes med fermenterte matvarer som f.eks. fermentert soya. Den naturlige gjæringsprosessen bevarer og beriker næringsinnholdet i kosten, og tilfører kroppen vår melkesyrebakterier.

For personer med fordøyelsesproblemer som tarmgass, urolig mage og irritabel tarm kan fermentert soya være et godt alternativ, da de «gode» bakteriene i dette virkestoffet kan bidra til å normalisere mage- og tarmbakteriefloraen, og motvirke treg og hard mage. I tillegg kan fermentert soya normalisere syrenivået i magen, samtidig som det kan være gunstig ved oppblåsthet og luft i magen.

Er du skeptisk til den kraftige smaken og lukten kan enkelte fermenterte matvarer, som fermentert soya, tilføres kroppen i form av kosttilskudd.

Fermentert soya er et av virkestoffene i kosttilskuddet BioBalance.