Antioksidanter er kjemiske stoffer som motvirker oksidativt stress – celleskader som skjer på grunn av frie radikaler i kroppen.

Antioksidantene fanger opp disse frie radikalene slik at de kan uskadeliggjøres, og forebygger på denne måten sykdom og for tidlig aldring.

Oksidasjonsprosessen

For å forstå viktigheten av antioksidanter må vi først se på oksidasjon – prosessen som starter når oksygen reagerer med andre stoffer. Når en spiker ruster, et eple blir brunt eller en olje harskner skyldes det at de reagerer i kontakt med oksygen – de oksiderer.

Det samme skjer i kroppen vår. Når vi mennesker blir eldre, er det en langsom oksidasjonsprosess vi blir utsatt for. Kroppen utsettes hele tiden for oksidativt stress, og dette gjør at arvestoffene i kroppen, DNAet, sakte men sikkert blir skadet.

Typiske aldringstegn som rynker, stive ledd og dårligere hukommelse skyldes dette oksidative stresset.

Kroppen bruker blant annet oksygen for å forbrenne næringsstoffer som fett og karbohydrater, og en bieffekt av dette er at det dannes reaktive oksygenforbindelser, deriblant frie oksygenradikaler.

Det er helt naturlig å ha en viss mengde frie radikaler i kroppen, men uten antioksidanter fungerer radikalene som giftstoffer.

Antioksidanter forebygger sykdom

Antioksidantenes oppgave er å forhindre, uskadeliggjøre og reparere skader som forårsakes av disse oksidasjonsprossesene i kroppen.

Ved å få i seg rikelig med antioksidanter kan man bidra til å forebygge en rekke alvorlige sykdommer, som blant annet:

  • Hjerte- og karsykdommer
  • Betennelsesrelaterte sykdommer
  • Diabetes
  • Leddgikt
  • Psoriasis
  • Magesår
  • Alzheimers
  • Parkinsons sykdom
  • Multippel sklerose

Antioksidantene hjelper kort fortalt kroppen med å holde seg ung og frisk.

Gode kilder til antioksidanter

Noen av antioksidantene produseres naturlig som enzymer i kroppen. Andre viktige antioksidanter, som vitaminene C-vitamin, E-vitamin og riboflavin og mineralene selen, kobber og sink, får vi tilført gjennom et sunt og variert kosthold. Astaxhantin, som det finnes mye av i blant annet krill, er en av de aller sterkeste antioksidantene som finnes i naturen.

Astaxanthin har vist seg å være opptil 550 ganger mer effektiv til å stoppe celleskader enn Vitamin E. Gode kilder til antioksidanter er:

  • Frukt
  • Bær
  • Grønnsaker
  • Bønner
  • Nøtter
  • Fullkornsprodukter
  • Fjærkre
  • Magert kjøtt
  • Fisk
  • Krill

Den enkleste måten å forsikre seg om at man får i seg nok av de gode antioksidantene på er å ta et daglig kosttilskudd. Omega-3-tilskuddet Polarkrill er rikt på sunne antioksidanter.