En god natts søvn gjør ikke bare at du føler deg mer uthvilt og opplagt dagen derpå – det kan også bety mye for både din psykiske og fysiske helse.

Hver tredje nordmann har søvnproblemer fra tid til annen, og for én av ti er problemene vedvarende og langvarige.

Dersom du er en av de som sliter med å få sove om nettene, er denne artikkelen ment for å hjelpe nettopp deg. Vi har samlet de 10 beste tipsene vi har greid å oppdrive, slik at du kan sove bedre og møte hverdagen med fornyet energi.

Søvnproblemer - rutine - DreamWell - Vitamail
Selv om det kan være en utfordring lønner det seg å stå opp og legge seg til samme tid hver dag,

1. Gjør søvn til en rutine

Kroppen din og hodet ditt trenger rutiner for å fungere optimalt, og søvn er intet unntak. Dersom du sitter sent oppe noen kvelder, eller står opp sent enkelte morgener forstyrrer du rytmen i din indre klokke. Det kan kanskje by på utfordringer, men prøv så godt du kan å stå opp og legge deg til samme tid hver dag – selv i helgene.

2. Dropp ettermiddagslur

Vi skal ikke nekte for at en liten time på øyet kan være deilig etter en lang arbeidsdag, men korte ettermiddagslurer kan stikke kjepper i hjulene for søvnsyklusen din. Dersom du er helt utslitt er det riktignok bedre å ta en kjapp timinutter enn å sovne på sofaen klokka åtte, men som en generell regel bør du unngå ettermiddagsluren.

Hvis ikke er det godt mulig at du senere på kvelden ligger i senga med vidåpne øyne, når du prøver å få sove.

3. Få litt mosjon hver dag

I tillegg til de mange kjente helsefordelene du får av fysisk aktivitet kan litt mosjon hver dag bidra til å redusere stress, og frigjøre hormoner som gjør det lettere for deg å sove. Det lønner seg likevel ikke å trene rett før du skal legge deg, fordi kroppen fortsetter å forbrenne kalorier også etter treningen. Gi kroppen og hodet et par timer til å kjøle seg ned mellom treningsøkten og leggetid.

4. Ikke drikk alkohol før du legger deg

En liten drink før du legger deg kan kanskje virke som en god måte å slappe av på, men det kan faktisk forverre dine søvnproblemer ved å gjøre at du sover lettere og slapper mindre av. Spar heller alkoholen til en spesiell anledning!

Søvnproblemer - Laptop i senga - DreamWell - Vitamail
Bruker du laptopen mye i senga kan det gå utover søvnmønsteret ditt.

5. Bruk senga til å sove i

Unngå å se på TV, lese en bok, sjekke Facebook eller sitte på PCen eller mobilen i senga. Bruk senga kun til å sove i! Ved å følge denne regelen trener du hjernen din til å forbinde senga med søvn. Et ekstra tips er å kutte ut PC og TV fullstendig rett før du skal legge deg. Det blå lyset fra skjermen gjør det nemlig vanskeligere for hjernen din å slå seg til ro.

6. Ha soverommet kjølig

Gjennomsnittspersonen foretrekker å sove i et rom der temperaturen er 18°C. Selv om du ikke føler deg spesielt varm når du skal legge deg kan det å skru ned termostaten med et par grader gjøre at du føler deg søvnig, og klar for å krype under dyna.

7.  Finn riktig sovestilling

Ofte kan søvnproblemer komme av at du prøver å sove i feil stilling. Dersom du føler at noen av musklene spenner seg, eller kroppen ikke føles avslappet når du forsøker å sove, bør du prøve å bytte sovestilling.

Hva som føles mest avslappende varier selvsagt fra person til person, men den mest naturlige sovestillingen, spesielt for de med ryggplager, er å sove på siden – og gjerne med en pute mellom knærne. Dette kalles ofte «Sleeping Beauty»-stillingen, eller «Tornerosestillingen» på godt norsk.

8. Spis mat som hjelper deg med å sove…

Det finnes en rekke matvarer har sies å ha en positiv effekt på nattesøvnen. Varm melk og honning er klassikerne de fleste kjenner til, men også kirsebær, valnøtter, mandler, salat, ost, hummus, bananer og jasminris ser ut til å kunne hjelpe deg med å sove bedre.

Søvnproblemer - pusteteknikk - DreamWell - Vitamail
4-7-8-teknikken er en enkel pusteteknikk som kan hjelpe deg med å sovne raskere.

9. … men ikke legg deg på full mage

Du bør likevel ikke spise deg mett på de overnevnte matvarene rett før du skal legge deg. Unngå å spise noe de siste to-tre timene før du legger deg. Dersom du legger deg på full mage vil fordøyelsen fortsette å kverne inn i de sene nattetimer, noe som kan hindre deg i å falle i søvn.

10. Prøv 4-7-8-teknikken

4-7-8 er en pusteteknikk utviklet av den amerikanske legen Dr. Andrew Weil. Denne pusteteknikken ser ut til å være en effektiv metode for å sovne raskere, og brukes av mennesker med søvnproblemer verden over.

Teknikken er enkel: Du puster inn gjennom nesen i fire sekunder, holder pusten i sju sekunder og puster sakte ut gjennom munnen i åtte sekunder. Dette senker pulsen, og frigjør kjemiske stoffer i hjernen som roer ned kroppen.

DreamWell

DreamWell kombinerer fire naturlige urter – humle, kamomille, lavendel og sitrusekstrakt – med det esensielle mineralet magnesium. Dette mineralet bidrar til å redusere tretthet og utmattelse.